De Overasseltse en Hatertse Vennen

Het is een mooie dag en ik wil een nieuw gebied ontdekken. Laatst kwam ik met de bus naar Granve onderweg door een prachtig gebied, daar wil ik heen. Het blijkt de Overasseltse en Hatertse Vennen te heten. Dan die naam nog langer? Ik ga met de trein vanuit Nijmegen naar Wijchen en begin te lopen.

Eerst langs de molen en het kasteel van Wijchen. Vervolgens door de Kasteellaan, over de Ringdijk naar het zandgebied in het oosten, langs Alverna, richting de heide van het Munnekeveld. Het is duidelijk dat ik op zandgrond loop: rivierduinen!

wijchen-1900-beterOp de oude kaart uit 1910 kun je die zandrug gemakkelijker volgen: van Bergharen en Hernen in het noordwesten via Wijchen tot aan Heumen op de meest zuidoostelijke punt. Logisch dat slimmeriken hun dorpen veilig hoog en droog op het zand bouwden. Dat doen we nu niet meer, we passen het land aan ons aan en niet ons aan het land.

Links van me, achter landbouwgronden, ligt het Wijchense Veen, een oude arm van de Maas. Rechts van me de duinen, heide en vennen van de zandrug. Op onderstaand reliëfkaartje van het AHN (wat ik dus van linksboven naar rechtsonder afloop) kun je die arm prachtig zien. Rechts op het kaartje het Maas-Waalkanaal, onderin nog net een stukje van de Maas met de sluis en stuw bij Grave.

wijchen-duinen-reliefDit gebied loopt over in de Overasseltse en Hatertse vennen en wow dit is mooi. Op het kaartje zie je die duinen duidelijk liggen, en je kunt je goed voorstellen hoe de wind ze vanuit het westen heeft opgeblazen: prachtige parabolen rivierzand. Ook hier zijn ingenieurs hard aan het knutselen geweest, en met name het kappen van de vele dennen stuitte op verzet. Maar het is nu veel mooier met al die vennen en nattigheid dan voorheen met productiedennen. Ik kijk even naar het kleine stuwtje dat de waterstand van de vennen regelt. Ik loop verplicht even langs de ruïne van De Waldrick kapel, met daarnaast de lapjesboom en koffie. Hierin kun je een lapje hangen, dat helpt tegen allerlei ziekten en kwalen. Dat deden de Germanen hier vroeger ook maar nu is het een katholiek gebruik.

Ha, koffie!

Onderweg had ik een bushalte gezien, daar loop ik nu heen weer door dit prachtige gebied, en dan terug naar huis.

 

 

Een gedachte over “De Overasseltse en Hatertse Vennen

Geef een reactie

