Van Gerolstein naar Daun

We lopen etappe 9 van de Eifelsteig van Gerolstein naar Daun. In het gidsje staat eigenlijk alleen waar we naar rechts en naar links moeten. En waar we kunnen slapen, dat is wel handig. En met goede kaartjes, dus toch wel een handig gidsje.

Maar ik mis de achtergrondinformatie. Thuis heb ik de geologische geschiedenis al uitgezocht. Onderweg let ik goed op wat ik daarvan terug zie.

De eerste dag lopen we van Gerolstein naar Daun:

  • Aan de zuidkant van Gerolstein klimmen we naar boven. We komen bij een pas tussen twee steile wanden: dolomiet, wow! Niet dat ik het direct zo herken, maar er staat gelukkig een bordje bij. Jammer dat ik geen hamertje bij me heb. Of misschien niet zo jammer, het is wel zo leuk als er nog wat overblijft voor volgende generaties.
  • Een eind verder komen we bij een oude afgraving: lavasteen, bekend van tuincentrum en aquarium. Het is hardgeworden lava, ook vulkanische slak geheten. Het is donkerbruin tot zwart en zit vol holtes waar gas in heeft gezeten. Onmiskenbaar, ook al weet je niets van stenen.
  • De volgende klim leidt naar een uitzichttoren op de Diesterley. vlak voor we er zijn, zie ik onder de toren basaltzuilen. Alweer wow, dit is leuk! Bij de toren zelf kun je op de basaltzuilen klimmen. De volgende keer wil ik de rand onder de basalt eens goed bekijken. Ik kom hier zeker terug.
  • Daarna zie ik kilometers lang rode Devoner zandsteen, grauwacke en schalie.
  • Voorbij Neroth is er weer een akelig klimmetje, de Nerother Kopf. Maar bovenop wacht een fantastische verrassing: dikke lagen vulkanische slak, hardgeworden lava, met daarbovenop een ruïne van een gigagroot kasteel, gebouwd van deze lava. Veel te lang lopen we hier rond en genieten. Op een foto zie je een schoorsteenkanaal. Onder de ruïne is een grot, de Muhlsteinhohle: blijkbaar was deze vulkanische slak geschikt als molensteen.

  • Vlak voor Daun krijgen we nog een akelig klimmetje, en bovenop ligt weer hardgeworden lava. Blijkbaar liggen hier bovenop de heuvels vulkanische slakken of basalt. Bijzonder hoor.
  • Bij oude huizen in de diverse dorpen zie ik prachtige muurtjes van de stenen uit de omgeving. Wat een vakwerk, het lijken de muren in Peru wel, zie foto’s.

 

Een gedachte over “Van Gerolstein naar Daun

  1. Dit is op sprokkelen herblogden reageerde:

    Hehe, hier dan eindelijk de opvallende landschapsdingen die we onderweg gezien hebben op onze tocht van vorige week door De Eifel. Wat een schitterend gebied, ik wil hier zeker vaker heen. En vlakbij! En voor wie er geen genoeg van heeft: het tweede deel, van Daun naar Manderscheid, staat er ook inmiddels op.

    Like

Geef een reactie

