Langs de Nette

(deze route moet ik zelf nog lopen)

• met de trein naar Boisheim in Duitsland: rechtstreekse lijn vanuit Venlo
  • wandelen van Boisheim naar Hinsbeck door het Nettetal (16,4 km)
  • overnachten in de Jugendherberg Nettetal-Hinsbeck
  • wandelen van Hinsbeck naar Nieukerk (24,9 km)
  • met de trein naar huis

De route

De eerste dag loop je door het Nettetal. Je steekt de Krickenbecker Seen over en komt langs Schloss Krickenbeck. Je overnacht in de jeugdherberg in Hinsbeck. De tweede dag loop je door agrarisch gebied naar het station van Kirken in Nieukerk. Het eerste deel van de route is gemarkeerd met roodgeel. Het laatste deel van de route is niet gemarkeerd.

Onderweg

dag 1

• Je gaat met de trein naar Boisheim. Vanuit Venlo is er een rechtstreekse lijn.
  • Het Nettetal, het dal van de Nette dus, is onderdeel van het Maas-Schwalm-Nette natuurpark. Het Nettetal is een mooi dal vol water, nat groen (broekgronden) en meren. Een paradijs voor planten, libellen en vogels.
  • Vervolg de route door het Nettedal verder noordwaarts tot aan de vier Krickenberger Seen. Hier lag vroeger een veengebied doordat het water van de Nette niet verder naar het oosten kon en zich hier ophoopte. Hier een uitleg van dit fenomeen. Vervolgens is het veen afgegraven en ontstonden de grote waterplassen.
  • Het kasteel lag er al ten tijde van die afgravingen, en ligt nu dus middenin op een schiereiland: Schloss Krickenbeck.
  • Vanaf het kasteel steek je het meer over en loopt verder naar de heuvels van Hinsbeck, wat wel een bergdorp wordt genoemd. Klim nog even de Taubenberg op van 82 meter en daarbovenop een hoge uitkijktoren,wat het totaal op 110 meter brengt. Het uitzicht is fenomenaal. De Taubenberg is een deel van de Süchtelner Höhe, een richel van 20 km lengte tussen Viersen en Herongen. De grinden en zanden stammen uit het Oligoceen. Onderaan deze post staat de link naar een mooi kaartje en een geologische beschrijving van zowel deze rand als ook van de meren. Nog steeds wordt de rand hoger: het westen zakt en het oosten stijgt, het verschil wordt elk jaar 0,3 mm meer.
  • Vervolgens daal je snel af naar de jeugdherberg in Hinsbeck.

dag 2

• Als je dat gisteren nog niet gedaan hebt, klim je eerst steil omhoog de Taubenberg op.
  • Daarna daal je steil af naar het Nettetal. De heuvels lopen eigenlijk door, maar de Nette heeft zich ingesneden dwars door de rand. Of beter gezegd, de Nette hield de opheffing van de oostelijke richel precies bij en sneed zich dus elk jaar 0,3 mm verder in. Aan de overkant klim je weer omhoog de heuvelrand op.
  • Vervolgens volg je een hele tijd een geelrood gemarkeerde route: die gaat van Ierland naar Bulgarije. Bij Zum Bruch ga je linksaf, vanaf hier is de route ongemarkeerd naar Nieukerk. Daar pak je de trein terug naar huis.