Lopen en landschap

Ik loop en kijk

om me heen naar het landschap, historisch landgebruik, cultuurhistorie. Weer thuis gekomen zoek ik op wat ik gezien heb, kijk op oude kaarten en lees boeken en blogs. En dan ga ik nog eens naar die plek om met meer kennis nog eens te bekijken wat ik heb gezien. Met meer kennis zie je zoveel meer!

Ik let op

  • geomorfologie: een stuwwal, rivierduin, pingoruine, spoelzandwaaier, kameterras, rivierterras, oerstroomdal, glaciaal bekken, ijssmeltwaterdal. Nederland is uniek!
  • archeologie: een raatakker, grafheuvel, landweer, wildwal, schaapsdrift, sterrenbos.
  • geschiedenis: een voormalige vesting, theekoepel, graftombe, grenspaal, watermolen, waterlinie.
  • details: dak met bijzondere dakpannen, bruggetje van misbaksels, zwemvijver met verwarmd water, waterput.
  • waterwerken: een stuw, sluis, heul, brug, vistrap.
  • ach  zoveel eigenlijk.

Ooh wat een mooi land.

geomorfologische kaart

En daarover schrijf ik op dit blog

Eendaagse routes

Mijn ultieme wandeling: stukje met de trein, 15 km lopen van station naar een volgend station en met de trein terug naar huis. Of eventueel met de bus. Geen auto. Geen rondje. Geen asfalt. En dan onderweg bijzondere dingen zien.

Tweedaagse routes

Maar omdat veel van de dingen die ik wil zien verder weg liggen van een station of bushalte, en omdat vaak bij een station een km over asfalt moet worden gelopen, maak ik routes van twee dagen. Deze routes:

  • beginnen en eindigen bij een station of bushalte
  • gaan absoluut over zo min mogelijk asfalt
  • voeren langs bijzondere plaatsen
  • zijn 30 tot 40 km lang
  • met een goedkope overnachtingsplek halverwege: een trekkershut op een camping, Nivonhuis, dorp met meerdere Vriendenopdefiets-adressen en als het echt niet anders kan, een camping.
  • met koffie en pannenkoeken onderweg: een fietsrustpunt of heuse horeca.

Voor de routes plak ik veelal bestaande routes (NS-routes, LAW-paden, trage tochten) aan elkaar. Ik teken ze in op de kaart met gebruik van de prachtige Duitse site van  outdooractive.com .

 

 

 

 

Een gedachte over “Lopen en landschap

Geef een reactie

